Logo-ul – elementul de identificare principal al unei afaceri?

logo social

Peste 75% dintre oameni obișnuiesc să identifice un brand sau o afacere pe baza logo-ului acesteia. Până în prezent, cel mai scump logo aparține Symantic Brand & Acqusition, având o valoare de 1.28 miliarde de dolari, în timp ce schimbarea de logo cu cel mai mare cost a fost înregistrată de BBC (1.8 miliarde de dolari).

Apple, Nike, Coca-Cola, Mercedes- Benz și Adidas dețin logo-urile cele mai reprezentative și populare la nivel global. Scopul unui logo este să facă diferența și să permită identificarea rapidă a brandului, acesta evidențiindu-se de restul competitorilor. Un logo bine ales, așa cum este Ice Casino, trebuie să fie ușor de reținut, să fie reprezentativ pentru afacere și să aibă capacitatea de a rezista de-a lungul timpului.

Istoria logo-ului și modul în care acesta a evoluat în timp

Privind în anul 4000 î.Hr. vom observa că ideea primului logo poate fi substras din modul în care egiptenii antici foloseau scrierea cu hieroglife pentru a-și transmite ideile, sunetele și cuvintele sub forma unor simboluri. Este exact ceea ce face în societatea modernă, actualele logo-uri.

În anul 2000 î. Hr., romanii se foloseau de litere înroșite cu care își marcau cirezile de animale (procedeu utilizat de către cowboy-ii din America pentru identificarea animalelor). Grecii antici utilizau niște mici monede din bronz pe care erau imprimate bufnițe (simbolul înțelepciunii) și pe care le aplicau pe diverse opere de artă sau obiecte meșteșugărești (anul 520 î. Hr).

Secțiunea de Aur a sculptorului grec Phidias (anul 440 î. Hr) joacă un rol important în designul logo-urilor moderne. În perioada 479 d. Hr. – 1492, sigiliile regale sunt reprezentative pentru evoluția logo-urilor moderne. Astfel, în 1366 apare și primul logo din lume, cel al brandului producător de bere – Stella Artois, iar în intervalul 1600-1800, logo-urile devin o modalitate obișnuită de a reprezenta diversele afaceri și branduri.

Johann Wolfgang von Goethe este primul care realizează că anumite culori influențează emoțiile și trăirile unei persoane, ceea ce va fi folosit în designul logo-urilor moderne (rezultatele studiilor sale au fost publicate în lucrarea “Teoria Culorilor” în 1810). Cromolitografia (1837) este procedeul de imprimare a culorilor pe diverse material inventat de Louis Prang care se va dovedi esențial pentru evoluția ulterioară a logo-urilor.

Rând pe rând, logo-urile încep să joace un rol major în reprezentarea brandurilor (Bass Brewery – 1876, Cadbury Chocolate – 1905, Jocurile Olimpice – 1912 și logo-urile companiilor cinematografice 1920-1930). În anul 1941 este folosit și primul logo în publicitatea TV – Bulova Watch Company. Anul 1950 este anul logo-urilor marilor lanțuri de fast food – McDonald’s și Burger King.

Cele mai citite articole

Primul logo abstract apare în anul 1961 și aparține băncii Chase Bank (designerul a fost Tom Geismar). NASA își lansează logo-ul în 1976 (conceput de Danne & Blackburn), iar Milton Glaser creează celebrul logo “I Love New York” un an mai târziu, acesta fiind primul logo conceput pentru un oraș.

Google și-a prezentat primul logo în 1998 (conceput de Sergey Brin), fiind urmat de Facebook în 2004 și Twitter în 2006. Logo-urile s-au modificat de-a lungul timpului, acestea ajungând să reflecte însăși evoluția brandului, așa cum este cazul Instagram. 

Prețurile logo-urilor au evoluat și ele, de la 15 dolari pentru logo-ul Twitter și 30 dolari pentru logo-ul Nike și până la 625.000 de dolari pentru logo-ul Jocurilor Olimpice din 2007.

Tipurile de logo-uri moderne

Cea mai simplă împărțire a logo-urilor este cea în logo-uri bazate pe imagini și în logo-uri care se bazează pe cuvinte. Într-o altă ordine de idei, logo-urile pot fi clasificate în:

  • Logo-uri bazate pe simboluri grafice sau pictograme – Apple, Twitter, Shell, The Rolling Stones, etc;
  • Logo-uri bazate pe simboluri sau semne abstracte – Microsoft, Pepsi, Nike, Airbnb, etc;
  • Logo-uri bazate pe mascote, personaje sau persoane reprezentative – Pringles, KFC, Kelogg’s, etc;
  • Logo-uri bazate pe combinații dintre semne și cuvinte – Mastercard, Puma, Pizza Hut, etc;
  • Logo-uri bazate pe embleme – Stella Artois, BMW, Starbucks, Perrier, etc;
  • Logo-uri bazate pe semne dinamice – AOL, FedEx, Nickeloaden, etc;
  • Logo-uri bazate pe inițiale, monograme sau denumiri de companii – Coca Cola, Uber, Subway, etc;
  • Logo-uri bazate pe monograme – IBM, HP, LG, Louis Vuitton, etc;
  • Logo-uri bazate pe forme de litere – Yahoo, WordPress, McDonald’s.

Unele dintre logo-urile brandurilor cu reputație internațională, precum Coca Cola și Google nu au costat nicio sumă de bani, dar acest lucru nu le împiedică să se bucure de recunoașterea a 94% din populația lumii. Negrul este culoarea cea mai populară pentru logo-uri (34%), fiind urmată de albastru (30%) și de roșu (30%).

Brandurile prezente în Top 500 Fortune au logo-uri bazate pe combinații de semne și cuvinte (307), pe cuvinte (155), litere (24), embleme (14), elemente abstracte (1) și pictograme (1). Logo-urile sunt importante pentru 59% dintre clienți, aceștia achiziționând produsele noi numai pe baza acestui element de identificare a companiei. 

86% dintre clienți consideră logo-ul ca fiind cel mai important factor al unui brand, de aceea, 82% dintre investitori sunt deciși să investească într-un logo de calitate.

Cele mai citite articole